La primera semana en Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Julia Ruys - WaarBenJij.nu La primera semana en Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Julia Ruys - WaarBenJij.nu

La primera semana en Sevilla

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

04 September 2015 | Spanje, Sevilla

La primera semana en Sevilla
Na een half jaar was het zover… vrijdag 28 augustus vloog ik naar Sevilla. De laatste dagen voor vertrek besefte ik pas dat ik echt weg ging, voor een lange tijd. Het was heel raar om mijn kamer op te ruimen, zodat mijn onderhuurster Kim haar spullen kwijt kon. Vrijdagochtend heb ik haar de sleutels gegeven van mijn thuis. Dat was heel dubbel, aan de ene kant ga ik mijn kamer en Rotterdam erg missen, maar aan de andere kant had ik natuurlijk heel veel zin in het nieuwe avontuur. Het was in ieder geval een ochtend vol emoties. In de middag ging ik met mama, Kim en Madeleine richting Eindhoven! Thank you girls, dit betekende heel veel voor mij! Op het vliegveld zag ik Mariette, mijn studiegenootje dat samen met mij het avontuur is aangegaan.
Na veel knuffels en wat enkele tranen, gingen we door de douane.

Mariette en ik hebben tijdens de vlucht gekletst en afgevraagd hoe het allemaal zou zijn. En vooral de mensen. Wie gaan we ontmoeten? Hoe zullen ze zijn?
Op een gegeven moment hadden we echt prachtig uitzicht over heel Madrid, dat was heel gaaf om te zien. Toen we aankwamen kregen we een grote klap te verwerken, namelijk de hitte. Heerlijk om te bedenken dat we dit de komende tijd nog gaan hebben. Koffers gehaald en de taxi genomen richting ons appartement. We zitten in een huis met in totaal 17 studenten. Je zou denken, zoveel?! Maar ik kan je vertellen, het is zo gezellig. Eerst wilde ik een appartement delen met nog 2 random studenten, maar gelukkig zat dat vol. Ik ben zo blij dat ik met zoveel mensen woon. Het leuke was dat dezelfde avond een ‘family dinner’ plaatsvond. Dit is namelijk elke vrijdag. Dit was erg gezellig en zo leerde ik iedereen direct kennen. De nationaliteiten die in ons huis verblijven:
In totaal zijn we met 6 Nederlanders. 2 jongens (beiden ook van Hogeschool Rotterdam) en 4 meisjes. Ik moet toch eerlijk zeggen dat dit heel gezellig is. Je begrijpt elkaar soms beter en het is leuk om in je eigen taal te praten over alles wat we meemaken.
5 Denen waaronder 4 meisjes en 1 jongen.
3 meisjes uit Engeland.
1 meisje uit Finland.
1 meisje uit Duitsland.
1 meisje uit Frankrijk.
Alle Denen, 4 Nederlanders en 1 Britse zitten ook op dezelfde universiteit als ik.
Het leuke is dat we eigenlijk vrijwel elke dag mensen bij ons thuis hebben die niet bij ons wonen. Ook zijn er een aantal mensen verhuisd naar een andere plek in de stad, waaronder 1 jongen en 1 meisje uit Frankrijk en een meisje uit Bulgarije. Maar ook hen hebben we daarna nog vaak gezien en zij nemen ook mensen mee. Kortom; een dynamisch huis waar je nooit echt alleen bent! (en soms als je alleen bent, dan vraag je je echt af waar iedereen is en mis je ze al! Vooral als het heel stil is, is dat heel vreemd haha.

Na een lange dag ging ik slapen in mijn Spaanse bed. Wat echt heel raar was! Ik moest namelijk de eerste 2 dagen heel erg wennen. Wat wel heel fijn was is dat mijn vader een koffer met allemaal beddengoed en handdoeken had opgestuurd vanuit Madrid, inclusies een nieuwe simkaart. Ik heb nu een Spaans nummer om te bellen en smsen, Whatsapp hou ik gewoon op mijn eigen Nederlandse nummer
Ik besefte echt niet dat ik hier zo lang zou zitten. Ik miste mijn kamer in Rotterdam al toen ik aankwam, haha. Inmiddels heb ik gelukkig mijn draai gevonden. Dit ging vrij snel! De volgende dag ging ik met Mariette boodschappen doen en wat was het heerlijk om boodschappen te doen in de Spaanse supermarkt. En ondertussen was het trouwens echt bloedheet… Dat weekend was het echt zo warm. Zo bizar, dat iedereen echt aan gloeien was van binnen. Aan het eind van de middag zijn we met z’n allen de stad in gegaan. Het leuke is dat ik vrijwel elke dag langs Plaza de España loop, door het park Maria Luisa. Echt een van de mooiste parken die ik ken en hier mag ik elke dag doorheen lopen, dit voelt mij als een luxe. ’s Avonds hebben we met heel het huis tapas gegeten en zijn we met een groepje uitgegaan. Wat heel gaaf is, is dat veel clubs in Sevilla in open lucht zijn. Deze zijn meestal open tot en met half oktober. Zoveel leuker dan in een dichte, donkere club! Ook weer een gezellige avond gehad tussen de locals en we dansten nog tot in de late uurtjes..
Zondag hebben we met iedereen op het terras gezeten (we hebben in het midden van het huis een groot terras waar we altijd zitten). Het was zo warm, dat we echt letterlijk aan het wachten waren totdat de ergste hitte voorbij zou gaan. En het grappige was dat het opeens begon te regenen… Iedereen bleef buiten staan en ving de regen op, haha. ’s Avonds hebben we drankjes gedaan en tapas gegeten met Carlos, een van de tutors van de studenten die bij ons in huis woont. Elke exchange student van Loyola Universidad heeft namelijk een tutor toegewezen gekregen en deze tutors zijn zelf 3e jaars studenten van Loyola. Zij helpen ons met alles, vooral tijdens de eerste dagen. Carlos is echt heel erg behulpzaam en zo vriendelijk en aardig. Hierna kregen wij nog een korte tour van hem door de stad. Het is echt bizar hoeveel hij weet van de stad! Je merkt echt dat hij trots is op waar hij vandaan komt. Sowieso merk je echt dat Sevilla een wat kleinere stad is dan bijvoorbeeld Madrid. Ik heb al heel veel Spanjaarden ontmoet, zowel meisjes als jongens, die allemaal uit Sevilla komen. Het is echt niet normaal hoe lief zij allemaal zijn. Echt letterlijk iedereen die ik heb ontmoet is zo aardig en behulpzaam. De meeste die ik heb ontmoet zijn namelijk studenten van Loyola en staan echt open voor andere mensen. Ze willen je heel graag helpen en vinden het heel fijn om hun Engels te oefenen. Wat ook opvallend is dat van veel mensen hun Engels best wel goed is… beter dan die van de gemiddelde Spanjaard in ieder geval;-). Dit geldt ook voor de docenten die ik heb. Ze zijn ook zo aardig en lief! Ik ben niet de enige die dit zegt, alle internationale studenten van de exchange groep zeggen allemaal precies hetzelfde. Ze hebben ons hartje gestolen. Wat een verschil met de gemiddelde Hollander!
Overigens is het accent heel anders dan bijvoorbeeld in Madrid. Ze praten echt met een zuidelijk accent en ze maken weinig woorden af (articulatie is niet hun beste vak). Zij horen echt dat mijn Spaanse familie uit Madrid komt en dat ik vaak in Madrid ben. Dat horen ze aan mijn accent (het is meer een neutraal Spaans accent), dus dat vond ik wel heel leuk om te horen! Zelf hoor ik dat namelijk niet omdat ik dat heel mijn leven heb. Ik maak namelijk wel alle woorden af en articuleer beter haha.

Maandag begon de introductiedag en heb ik alle studenten van de exchange groep ontmoet. We zijn met ongeveer 35 studenten (incl. studenten van mijn huis) en dit is een kleine groep. Echt heel fijn, want zo leer je iedereen beter kennen. De groep bevat ook allemaal verschillende nationaliteiten, waaronder mensen uit Frankrijk, Polen, Duitsland, Denemarken (veel Denen!!), Norwegen en Italie.
De universiteit zit in een heel modern gebouw en het voelt als een grote familie. In een korte tijd leer je ook veel spaanse studenten kennen en dit maakt het ook heel leuk. Het is een katholieke prive universiteit. Gelukkig is het een uitwisseling en hoeven wij niks extra’s te betalen naast ons collegeld in NL ;-) (per jaar betaal je namelijk 8000 euro!!!).
’s Middags kregen we nog een tour door de stad van Carlos (in de hitte) en ’s avonds hebben we nog met iedereen (Spanjaarden en internationaal door elkaar) drankjes gedaan in Prado de San Sebastian, het park naast Maria Luisa. Hier waren echt alleen maar Spaanse jongeren en bier kost serieus 50 cent… en Sangria 2 euro. Erg leuk dus ;-)

Dinsdag begonnen we met Spaanse les. De lessen zijn verdeeld in 2 groepen: A1/A2 en B1/B2 niveau. Het niveau van de studenten is bepaald door middel van een test die we maandag hebben gemaakt. Dit krijgen we 1,5 week. ’s Middags zijn we de stad in gegaan en ’s avonds hebben we thuis gegeten en daarna zijn we uitgeweest in dezelfde club als zaterdag. Er was een Erasmus party en er waren ontzettend veel internationale studenten, maar ook lokale mensen. Dit was erg gezellig en na 2 uur slaap begon woensdag om 9 uur mijn eerste les, namelijk marketingmanagement. Tot 5 uur had ik les en daarna was ik (en de anderen) gebroken en is iedereen vroeg naar bed gegaan. Donderdag had ik mijn eerste les in het Spaans, namelijk Social y Profesional Etica… het leuke hiervan is dat je tussen de Spaanse studenten zit. Maar jeetje, wat was dit lastig om te volgen. Niet zozeer om de taal, maar in combinatie met het onderwerp (filosofie enz.) is dit erg lastig. Ik zit met nog 3 andere exchange studenten en zij hadden precies hetzelfde. Ik ben erg benieuwd. Ik merk wel al dat mijn Spaans beter is na bijna 1 week. Dus ik weet dat het goed voor mij is om dit vak te blijven volgen, ondanks de taal en het onderwerp.

Gister was het tevens de verjaardag van Mariette. Wat nieuwe vrienden die we hebben gemaakt zijn gezellig een drankje komen doen bij ons op het terras (ons huis is soort van het nieuwe ontmoetingspunt) en vanavond gaan we het goed vieren met z’n allen! Eerst nog wat lessen overleven… en family dinner. We hebben namelijk bijna heel de universiteit uitgenodigd, dus dat wordt gezellig druk bij ons thuis!

Kortom, ik heb het hartstikke naar mijn zin. Ik zou dit voor geen goud willen missen. Dit worden hele lange avonden (iedereen slaapt pas na half 1, op een doordeweekse dag) en korte nachten. Het leven is hier zo anders. Heerlijk om het voor 4 maanden mee te maken. We hebben vaak met z’n allen momenten waar we echt genieten en dat we echt waarderen wat we allemaal meemaken.

Ik ben hier 1 week, maar het voelt al zo lang. Ik kan het bijna niet beschrijven! Er komt zoveel op mij af, zoveel nieuwe mensen en ervaringen. Je weet pas wat ik bedoel als je hier bent…

En voor degene die graag willen weten waar ik nu woon: Calle Porvenir 18, 41013 Sevilla, Spanje.

Nu stop ik met schrijven, want ik zit in de Spaanse les van Ethiek en we hebben discussies over of een hond een geweten heeft en wat het verschil is tussen mensen en dieren….

See you next time!
Besos

  • 04 September 2015 - 14:27

    Linsey:

    Heel gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt Juul!! Ben blij voor je:) Genieten en nog eens genieten daar!! xx Linsey

  • 04 September 2015 - 15:36

    Fam Van Tiggelen.lenie /adri:

    Julia leuk voor je hoop dat je kan vinden waarvoor je weg ben en maak er het mooiste van,gr van ons .tiggels.xxx

  • 04 September 2015 - 17:02

    The Mother:

    Julia, que bien escribes! Que pluma tienes! Un millón de gracias por este reportaje exclusivo de mi Reina Sevillana. No sabes lo orgullosa que estoy de ti!
    Te adoro.
    Millones de besos chiquitina.
    Tu mamá

  • 08 September 2015 - 11:48

    Miranda :

    Wat fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!
    Ik blijf je volgen hor! Geniet er maar goed van. Dikke kus! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

Julia

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 2166

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 18 December 2015

Exchange Sevilla

Landen bezocht: